Collection “Figure of Light” | Oculus Rise, Oculus Fall, Butte, Ravine
Table Lamp
Prototypes, 2022
Photo by RKDS
Figure of Light
This collection is a further evolution of the attempt to capture light architecturally and turn it into an object. The concept is named "Figure of Light" and considers light a “productive object" of reality.
Oculus Rise:
The lighting is shaped as if the light had hollowed out an object. Named and inspired by the light shining through the skylight of the Pantheon in Rome. The direction of the lamp's light coincides with the direction of the light seen when the sun rises in the morning inside the Pantheon. After the first presentation at the Stockholm Furniture Fair in 2018, this lighting was brushed up and shown for the first time at Milan 2022.
Oculus Fall:
Lighting is shaped as if the light had hollowed out an object. Named and inspired by the light falling from the skylight of the Roman Pantheon. The direction of this lamp's light coincides with the direction of the light that appears when the afternoon sun falls down to the west inside the Pantheon. It is also paired with Oculus Rise. To create the appearance of light is also to control shadows.
Butte:
Three geometric shapes are carved out by a single light form. Towering in a form that feels precarious, it recalls the iconic shape of the butte in Monument Valley, Arizona. When they are lined up side by side and rearranged, the consistent relationship between objects is not lost, representing the figure of light.
Ravine:
There are times of beauty and emotion when the light shines down to the bottom of a narrow space, like a deep ravine where the sun shines for only a short time. The light of the place created by direct incoming sunlight and reflected light from rock faces and trees. The lighting is composed by deforming and incorporating these elements.
光の姿
光を建築的に捉えオブジェクト化する試みを、さらに進化させたコレクション。どのコンセプトを「Figure of Light」と名付け実態を伴う「プロダクト」として考察したものになります。
Oculus Rise:
光が物体をくりぬいたような形状をした照明。ローマのパンテオンの天窓から差し込む光にインスパイアされ、名付けられました。光の方向は、パンテオンの中で午前中に見える光の向きと一致します。2018年のストックホルム国際家具見本市のグリーンハウスにてベストパフォーマンスに選ばれた初発表の後にブラッシュアップされ、2022年のミラノで初披露されました。
Oculus Fall:
光が物体をくりぬいたような形状をした照明。ローマのパンテオンの天窓から差し込む光にインスパイアされ、名付けられました。光の方向は、パンテオンの中で午後、太陽が西に落ちてくるときの光の向きと一致し、Oculus Riseと対を成します。光の見え方をつくることは、影をコントロールすることであることが分かります。
Butte:
3つの幾何学的な形が、1つの光のフォルムによってトリミングされた形状を持つ照明。不安定さを感じさせるフォルムでそびえ立ち、アリゾナ州モニュメントバレーのビュートの象徴的な形状を想起させます。配置を変えた場合でも3つのオブジェクト同士の一貫した関係性は失われず、美しい反射光や光のグラデーションを写し出します。
Ravine:
深い渓谷のような狭い空間の底に、わずかな時間だけ差し込む光に、美しさと感動を覚えるときがあります。直接入射する太陽光と、岩肌や樹木からの反射光で作られるその場所の灯り。これらをデフォルメし取り込むことで、直接光と間接光による照明を構成しました。